Uitspraak

Het nep olijfolieverhaal zoals het nu bekend is, is een clickbaitartikel dat de afgelopen twee jaar op het internet en sociale media circuleerde, gewoonlijk onder de titel “14 nep olijfoliebedrijven onthuld”. Het begon allemaal met een misleidend laboverslag in verband met olijfolie van UC Davis dat vervalst werd om een segment van de olijfolie-industrie te promoten ten koste van een ander segment.

CLICKBAITERS MAAKTEN ER EEN NEP OLIJFOLIEVERHAAL VAN
De New York Times verspreidde het verhaal in een misleidende infographic over valse*/ nep olijfolie. Bloggers bekend als clickbaiters zagen dit op hun beurt en creëerden valse*/nep olijfolienieuws over het onderwerp om de aandacht te trekken en mensen aan te moedigen hun blogs te bezoeken zodat ze geld konden verdienen met hun advertenties. Er is één fundamenteel probleem met dit verhaal: het is niet waar. De Noord-Amerikaanse autoriteiten inzake olijfolie bewezen dat de test van UC Davis uit 2010 foutief was – einde verhaal. Helaas kon dat de bedenkers van het fake* nep nieuws niets schelen. Alleen al op Google verschenen er meer dan 13.000 posts met precies dezelfde kop: “The 14 Fake Olive Oil Companies Are Revealed Now – Avoid These Brands”. Elke echte journalist zou op onderzoek uitgaan en merken dat het verhaal niet klopt – of ten minste een eigen unieke kop voor zijn verhaal schrijven. Toch kopieerden duizenden sites het valse*/nep olijfolieverhaal dat viraal ging, om ook een graantje mee te pikken. Verschillende clickbaitbedrijven die websites en Tumblr accounts dupliceren, publiceerden dit fake*/nep nieuws over olijfoliebedrijven opnieuw en opnieuw om meer bezoekers aan te trekken. Hier vind je een voorbeeld van deze valse*/nep posts. Zoals je weet vormt fake*/nep nieuws op Facebook een groot probleem. We zijn niet het enige merk dat op deze manier onder vuur kwam te liggen.

WAT GEBEURDE ER TOEN WE FOODBLOGGERS VERTELDEN DAT HET VERHAAL FAKE*/NEP WAS?
We namen contact op met food- en gezondheidsbloggers om ze te laten weten wat er aan de hand was. We toonden ze de feiten en kregen een geweldige respons. Veel bloggers voegden links toe om aan te tonen dat het verhaal fake*/nep was, sommige schrapten Bertolli van de lijst en meer dan Waarom verwijderden ze een artikel dat hen bezoekers en geld opleverde? Omdat de waarde van hun relatie met hun volgers belangrijker is. Het laatste wat ze willen, is nep nieuws verspreiden. Er zijn elke dag meer sites die dit clickbaitartikel verwijderen – maar wat met de clickbaitsites die enkel en alleen gemaakt worden om bezoekers aan te trekken? Je raadt het al, geen antwoord; zij geven niet om wat ze publiceren of hoe ze hun lezers kunnen misleiden. Ze geven alleen om het aantal kliks op hun pagina’s en advertenties – dat is alles.

JOUW VRAGEN – CONSUMENT VAN BERTOLLI
Doordat Clickbait verkondigde dat de Bertolli olijfolie nep is, wilde jij als consument van Bertolli natuurlijk weten wat er gaande was. Bertolli is in handen van Deoleo S.A. en daarom besloten we om een microsite te maken om in detail uit te leggen hoe het allemaal uit de hand liep. Het verhaal is helemaal niet waar en als je het artikel leest, begrijp je pas echt waarom er nep nieuws over olijfolie de ronde doet.

ZIE DETAILS HIER VAN HET NEP OLIJFOLIEVERHAAL
Het verhaal bestaat uit zes delen.

WAAROM VEEL MENSEN HET NEP VERSLAG OVER BERTOLLI OLIJFOLIE GELOOFDEN
Waarom het verslag van UC Davis foutief was en hoe het andere criteria hanteerde in vergelijking met meer gangbare testmethodes.

HET TWEEDE NEP VERSLAG OVER OLIJFOLIE WAARVAN JE NOG NIETS WIST
Details over hoe UC Davis het probleem in het oorspronkelijke onderzoek wilde oplossen.

HOE BERTOLLI ECHTE EXTRA VIERGE OLIJFOLIE PRODUCEERT
Deoleo heeft 80 prijzen gewonnen – Bertolli won in 2018 alleen al 18 prijzen.

HOE WORDT ECHTE BERTOLLI EXTRA VIERGE OLIJFOLIE GEMAAKT
De feiten achter de fictie – wat er echt gebeurt als Bertolli olijfolie maakt.

14 NEP BLOGPOSTS OVER OLIJFOLIE ONTHULD
Veertien voorbeelden van nep bloggers die het verhaal verspreiden om geld met advertenties te verdienen.

14 ECHTE BLOGPOSTS OVER BERTOLLI OLIJFOLIE
Veertien voorbeelden van echte bloggers die over Bertolli schreven.

WAT MOETEN WE NU DOEN?
We moeten iedereen laten weten dat dit verhaal over olijfolie nep is. Je doet dit door het verhaal via deze pagina op sociale media te delen en Bertolli te helpen het ‘fake food’-fenomeen in de olijfoliesector te bestrijden. Wij willen dat onze consumenten feiten te zien krijgen, geen fictie. Als je de feiten op Deoleo.info gelezen hebt, zal je begrijpen dat de clickbaitcampagne miljoenen mensen een verkeerd beeld van onze olie geeft – maar onze 80 prijzen bewijzen het tegendeel.